woensdag 9 mei 2012

Het gebeuren in een kastje gestopt

Als kind misbruikt worden is het ergste wat je kan overkomen. Zoiets draag je mee tot je kleine hersentjes niet meer gaan functioneren. Incest is van nu, van vroeger en jammer genoeg van wat nog komen moet. Incest maakt slachtoffers ook na jaren van stilte. Ook ik wist dat er wat gebeurde, maar zweeg om mijn lief niet te verliezen. Ook ik heb gehoord dat hij haar riep, terwijl ik in het huis was....de zus is in haar plaats gegaan met de woorden " zal ik gaan ze heeft al genoeg geweest." Pijnlijk erg om nadien te beseffen dat dit de rem kon zijn...Maar toen was het voor beiden, om elkaar te behouden. Het ergste is dat de waarheid met volle kracht onderdrukt wordt om zichzelf te beschermen of om eigen gevoelens te onderdrukken, want ik was niet alleen die wist wat er gebeurde. Vlak voor mijn trouw, de zelfde morgen in feite. Toen we onderweg waren in waarschoot wist iemand te vertellen dat ze wist van de incest maar voor haar het gemak, dat zij niet de seks moest beleven, zweeg. Dit was zijn vrouw of erger nog mijn schoonmoeder. in de jaren nadien wist ik door de beleving in bed dat er erge dingen waren gebeurd. Zijn we ook beginnen praten over dat stuk verleden. Na lang aandringen is ze bij de Rijkswacht, (die toen nog bestond ), haar verhaal gaan doen. Zijn die mensen de twee partijen gaan samen zetten...natuurlijk is mijn vrouw toen uit angst stil gevallen. Wat denken die... Ook de mensen die wisten van het misbruik, of zelf slachtoffer waren geweest hebben toen stilzwijgend de dader een hand boven het hoofd gehouden. Waarom ??? eigen belang en om eigen gevoelens af te schermen ? Wat ik ook wel begrijp, maar ja daar waren we vet mee. Toen ik vandaag op een site terecht kwam, van iemand die ook slachtoffer was geweest van incest en mijn vrouw daar op attent maakte, schreef ze een berichtje op die site. één van de zinnen was " Zelfs mijn moeder stond er op te kijken. "Na al die jaren dat we samen zijn en dat zijn er al heel wat, hebben we al telbare keren over dit feit gesproken. Ook over het feit dat ze er nog gaat...en zegt mijn vader heeft voor ons gezorgd, wat voor mij onverstaanbaar is maar ergens psychologisch te verklaren valt...is voor mij ook een hel. Inderdaad is het zo, dat haar moeder meermaals de kinderen heeft achtergelaten en dit voor maanden. Maar maakt dit de incest die is gepleegd toelaatbaar of op zijn minst aanvaardbaar. Dacht het niet. Dat deze nog met gerust geweten kan slapen en stilzwijgend de oude dag kan aanvatten zonder schuldgevoel over wat toen is gebeurd, vat ik niet. Jullie hebben een geest en lichaam verminkt.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...